Anlegget skal primært betjene innbyggere i Kristiansund kommune (ca. 25. 000 innbyggere). Sirkulærparken planlegges i Pilotveien og vil gi innbyggerne i Kristiansund et fremtidsrettet anlegg, som skal tilrettelegge for stadig nye krav de neste 20 – 30 årene.
Siste nytt :
- 1/9/2024 – Utvidet høringsfrist innvilget for Fylkeskommunen, Statsforvalteren og Avinor. Se innkomne merknader til «Detaljregulering for Kvennbergmyran øst» på kommunens nettsider og innsynsordning – https://kristiansund.pj.360online.com/
- 13/6/2024 – Hovedutvalg plan og bygning vedtok i møte den 10.06.2024, sak nr. 31/24 å sende detaljregulering med konsekvensutredning for Kvennbergmyran øst, ut til høring og offentlig ettersyn med høringsfrist 08/08/2024.
- 10/6/2024 – planforslaget legges frem til 1. gangs politisk behandling i hovedutvalg plan og bygning
- 30/5/2024 – presentasjon av Sirkulærparken i Kristiansund. Bla deg gjennom presentasjonen for å lese mer om den planlagte Sirkulærparken – «Presentasjon – Sirkulærpark i Kristiansund«
- Sintef rapport 2024:00417, publisert 11/4/2024 «Vurdering av tiltak mot fugl ved ny Sirkulærpark i Kristiansund»
- 8/1/2024 – Tomten til Sirkulærparken er en del av et næringsareal i Kvennbergmyran øst i Kristiansund. I slutten av desember ble planforslaget for reguleringsplan for Kvennbergmyran øst sendt inn til politisk behandling. Kommunen vil etter hvert legge dette ut på høring. Lenken til alle dokument i saken vil da deles her.
- Det er for øyeblikket (22/8/23) aktivitet på vår tomt i Pilotveien. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er ReMidt som har startet med grunnarbeidet. Vi låner ut området til brakkerigg for entreprenørene Angvik Grytnes og Mekvik Maskin som skal jobbe på Tide buss sitt anlegg rett over gaten.
- NINA rapport 2320 publisert 18/8/2023 – «Potensielle konflikter med fugl i forbindelse med arealplan for næringspark ved Kristiansund Lufthavn»
Hva skal sirkulærparken inneholde?
Planen er å samle selskapets aktiviteter som allerede er i Kristiansund på ett sted. I dag er disse fordelt på tre lokasjoner. Avfallet som kommer inn til Sirkulærparken skal lastes om og transporteres ut av anlegget til sluttbehandling.
Det nye anlegget skal inneholde følgende:
- Kretsløpspark (ombrukssenter): Dette vil være et område der det legges til rette for økt ombruk, reparasjon og redesign.
- Gjenvinningsstasjon: Her tilrettelegges det for mottak og sortering av avfall som ikke hentes hjemme hos hver enkelt husstand.
- Omlastingshall: I denne vil det bli omlasting av innsamlet kildesortert avfall, før avfallet sendes videre til ulike gjenvinningsanlegg. Dette vil skje innendørs i en lukket hall.
- Administrasjons- og garderobebygg: Dette vil inneholde servicetorg, undervisningsareal, møte- og spiserom.
- Oppstillingsplass for renovasjonsbiler med lademulighet og vaskeplass.
Sirkulærparken skal ikke inneholde:
- Avfallsdeponi
- Forbrenningsanlegg
- Biogassanlegg
- Komposteringsanlegg
Plassering av nytt anlegg
ReMidt har fått konsulent til å gå gjennom utviklingsmulighetene på dagens område på Hagelin. Konklusjonen er at Hagelin ikke vil dekke kravene som stilles til et fremtidsrettet tilbud til kommunens innbyggere. Etter en vurdering av flere tomtealternativer, ble det valgt å jobbe videre med Pilotveien. Det aktuelle området er i kommunens arealplan allerede avsatt til industri- og næringsvirksomhet.
ReMidt vil gjennom den påbegynte reguleringsprosessen legge til rette for involvering av naboer og andre interessenter. Kristiansund kommune er regulerings- og bygningsmyndighet. Når det gjelder tomtevalget for nytt anlegg, er det styret i ReMidt som er beslutningsmyndighet. Styret er valgt av eierkommunene, der Kristiansund er den største eieren. Planlagte aktiviteter er også avhengig av tillatelse fra blant annet Statsforvalteren, og skal drives innenfor de rammer som disse setter. Vilkårene vil sette begrensninger til påvirkning av ytre miljø og nærmiljø, samt stille krav til utforming og drift av anlegget.
Ofte stilte spørsmål
Hvor lenge kan avfallet mellomlagres i Sirkulærparken?
Hva er en sirkulærpark?
ReMidt har valgt å bruke Sirkulærpark som et samlebegrep på det som skal på plass på det nye anlegget som planlegges i Kristiansund. Sirkulærparken skal inneholde gjenvinningsstasjon, ombrukssenter, omlastingshall for innsamlet avfall, oppmøteplass for renovatører, garderobeanlegg og kontorer for administrasjonen .
Hva er et lukket anlegg?
På Sirkulærparken snakker vi om en lukket omlastingshall. Her skal bilene som skal inn og ut av hallen kjøre via en sluse for å komme inn i hallen. Det betyr at bilene må gjennom to porter for å komme inn/ut av omlastingshallen. Den første porten åpnes og bilen kjører inn i slusen. Porten bak bilen lukkes før neste port foran bilen åpnes. Når bilen er inne i hallen skal begge portene være lukket. Alle inn/utkjøringer til hallen blir via sluser. Les mer om dette i presentasjonen av Sirkulærparken lengre opp på siden.
Gjenvinningsstasjonen i Sirkulærparken vil ikke være et lukket anlegg.
Hvorfor må dere flytte fra Hagelin?
Dagens tomteareal på Hagelin vil ikke tilfredsstille kravene for en fremtidig drift. Det er ikke plass til å utvide anlegget for å få bedre sortering og trafikkflyt. Trafikkavviklingen på Hagelin er ikke optimal. I dag har vi drift på to sider av en hovedvei med stadig økende trafikk til skoler og idrettsanlegg. Trafikken til gjenvinningsstasjonen har også økt etter at det ble fri levering.
Det ble i 2022 utført en kapasitetsvurdering av Hagelin av konsulentfirmaet WSP, der de konkluderte med at vi må finne en bedre egnet tomt.
Har dere vurdert andre tomter enn Pilotveien?
Ja, det har vi. I 2017 ble det gjort en vurdering av tomter som kunne egne seg til nytt anlegg. Den gangen ble det vedtatt å gå videre med Hagelin. I etterkant av dette ble ReMidt stiftet. Det ble fri levering på stasjonen noe som førte til en stor økning i antall besøkende til anlegget. Samtidig har aktiviteten i området rundt Hagelin, med idrettsanlegg og skoler økt i forhold til 2017.
Etter en kapasitetsvurdering av Hagelin i 2022, ble alternativene og vurderingene fra 2017 tatt opp igjen på nytt. De tre alternativene var: Pilotveien, Sødalen og Husøya. Styret i ReMidt valgte da å gå videre med Pilotveien.
Hva er en kretsløpspark?
ReMidt har valgt å kalle området for ombruk, reparasjon og redesign for kretsløpspark. Et annet ord kan være ombrukssenter.
Avfallsbransjen sin rolle er å holde ressursene i omløp så lenge som mulig. Økt grad av ombruk og tiltak som bidrar til avfallsreduksjon er sentrale for å nå fremtidige krav.
ReMidt vil ha økt fokus på ombruk og ønsker å skape en møteplass for ombruk, reparasjon og redesign. For driften av kretsløpsparken ser ReMidt på flere samarbeidsmuligheter blant annet med vekstbedrifter og andre lokale pådrivere.
Hvilken rolle har Kristiansund Næringspark?
Kristiansund Næringspark(KNP) er de som har solgt tomten til ReMidt. ReMidt har kjøpt en tomt på 40 daa med forbehold om at følgende tre forhold oppfylles:
- Regulering
- Tillatelse fra Statsforvalter
- Byggesøknad
KNP er de som formelt søker om reguleringsendring. I den prosessen har ReMidt gitt innspill til og sørget for at reguleringsprosessen gjennomføres slik at fremtidige behov blir dekket.
Når disse tillatelsene er på plass vil ReMidt ta over tomten og sette spaden i jorden.
Det vil da være ReMidt som eier tomten og drifter den planlagte Sirkulærparken
Hvordan skal dere hindre flygeavfall?
Flygeavfall er avfall som kommer på avveie grunnet vind.
Det vil bli brukt forskjellige typer containere på gjenvinningsstasjonen for å hindre flygeavfall. Komprimatorer og containere med lokk er blant tiltak som er med å hindre flygeavfall. Gode driftsrutiner med rydding av anlegget er også en selvfølge.
Fremdriftsplan
- Styrebehandling i ReMidt av tomtevalg Pilotveien – 12.12.2022
- Avtale om grunnerverv – 17.01.2023
- Involvering av interessenter (kommunen, naboer og andre) – vår og høst 2023
- Reguleringsplanprosess inkludert ROS-analyse – 1. gangs politisk behandling 10. juni 2024
- Konsesjonssøknad til Statsforvalteren – høst 2024
- Byggesak Kristiansund kommune – vår 2025
- Utlysing av anbudskonkurranse – vår 2025
- Byggestart – andre halvår 2025
Fremdriftsplanen er tentativ og oppdateres fortløpende.